zaterdag 5 januari 2013

Gevulde wijnbladeren

monnikenwerk
het monnikenwerk zelfst.naamw.Uitspraak:   [ˈmɔnəkə(n)wɛrk] weinig spectaculaire bezigheid die veel zorgvuldigheid en doorzettingsvermogen vergt.

Vandaag had ik zin om weer eens iets nieuws uit te proberen in de keuken. Ik ben nl. dol op gevulde wijnbladeren. "Dolmades", of "dolmadakia" noemen de Grieken ze.
Of het typisch iets Grieks is betwijfel ik, want de Turken kennen het ook. Maar, hoe het ook zij, als voorgerecht in een Grieks restaurant, vind ik ze niet te versmaden. Niet iedereen houdt ervan, vanwege de specifieke smaak van wijnbladeren. Deze is licht zout-zurig en daar moet je van houden. Maar, in combinatie met de vulling: rijst, gehakt, munt, kaneel, peterselie en wat peper en zout, vind ik het een heerlijke combinatie.
Ze worden ook in blik verkocht, maar die vind ik echt niet om te eten: klef, plakkerig en de vulling lijkt wel pasta. Nee, één keertje geprobeerd, nooit weer! Yek!
Een tijdje geleden verkocht de Turkse winkel bij ons om de hoek ze, zelf gemaakt. En die waren verrukkelijk! Maar na een tijdje zijn ze daar mee gestopt: Veel te veel werk, ze verdienden er niets aan. Jammer, ik was de grootste afnemer, geloof ik.
Dus, ik gisteren het recept opgezocht en het plan opgevat ze vandaag zelf te gaan maken. Eerst naar Blokker, want je hebt een hapjespan nodig. We hebben zo'n ding ooit gehad, maar ik kan hem niet meer vinden. Die komt straks natuurlijk tevoorschijn op een plek dat je denkt van "....oh ja, daar had ik hem toen neergelegd...".
Daarna naar de Turkse winkel voor gehakt en wijnbladeren, de rest heb ik al in huis.

De wijnbladeren verkopen ze daar vacuum verpakt, ik schat dat er zo'n 50 inzitten. Na het mengen van alle ingrediënten (recept hieronder), begint het eigenlijk werk.
Monnikenwerk.
Engelengeduld.
Want die bladeren zijn per 10 opgevouwen en zitten lekker aan elkaar geplakt. Een ware beproeving om die bladeren, zonder ze te laten scheuren, van elkaar af te krijgen. Maar, na de eerste 10 heb je de slag te pakken. Maar het blijft een gedoe.
Maar, wel leuk om te doen: beetje vulling op zo'n blad en dan op een speciale manier oprollen. Na een tijdje was de vulling op en had ik er dertig gemaakt. En die pasten precies in de hapjespan. Want ze moeten strak tegen elkaar aanliggen, om te voorkomen dat ze uit elkaar vallen tijdens het koken.
Dat koken doe je in bouillon, een uur lang.

17:30 uur: Ze zijn inmiddels, na ruim een uur, van het vuur af en staan nu in de schuur af te koelen. Ze moeten al die tijd in de bouillon blijven. Na afkoelen kunnen ze eruit en moeten ze nog wat opstijven.
Het zal me benieuwen of dit project gelukt is. Later daarover meer!

20:15 uur: De dolmades zijn afgekoeld in de bouillon. Zojuist eruit gehaald en in een andere bak gedaan en de koelkast in. Hmm, ze ruiken goed, ze voelen goed. Als ze straks afgekoeld zijn proeven. Volgens mij komt het goed

22:10 uur: Ze zijn gelukt! En beter dan ik dacht, want ze smaken zoals ik gewend ben dat ze smaken. Ik heb er twee op, om te testen. Mooie vaste vulling, goeie verhouding van rijst en gehakt en een lekkere hartige smaak.Weer een recept op m'n lijstje erbij.En inmiddels weet ik ook dat je ze zonder problemen in kunt vriezen. Want als ik vanavond en morgen 30 dolmades moet gaan zitten eten, da's een beetje teveel van het goede.

23.00 uur: Ze zijn inmiddels echt helemaal koud geworden in de koelkast. Nog maar eens twee geprobeerd. Ze zijn nu mooi opgestijfd en smaken helemaal zoals het moet. Dan de rest maar snel invriezen, anders gaat die hele bak eraan!

Zelf proberen dolmades te maken? Hieronder het recept, maar geduld is het belangrijkste ingrediënt!


Ingredienten:
·        1 potje of 30 verse wijnbladeren 
·        350 gr kalfsgehakt
·        2/3 kopje rijst 5 minuten geweekt in kokend water en afgegoten
·        1 theelepel fijngestampte muntblaadjes
·        2 theelepels fijngehakte peterselie
·        een snufje kaneel
·        zout en peper naar smaak
·        2 eetlepels olijfolie
·        runderbouillon(blokjes)
 
Bereiding:
1.     Vouw de wijnbladeren voorzichtig open en spoel ze af onder koud stromend
water.
2.     Meng gehakt, rijst, munt, peterselie, kaneel, zout, peper en
olijfolie door elkaar.
3.     Vorm van 1 eetlepel van het mengsel een ovaal balletje, leg het op een
druivenblad en rol het op.
Methode van vullen:
- Leg de bladeren met de nerven naar beneden.
- Leg de vulling onder het midden van het blad.
- Vouw de twee zijpunten naar elkaar toe.
- Rol de dolma van onderaf stevig op.
4.     Maak als het vulsel op is van de overgebleven bladeren een laag onder in
een hapjespan die net groot genoeg is om alle gevulde bladeren te
bevatten.
5.     Leg de gevulde bladeren en de losse laag om laag tot de hapjespan is
gevuld.
6.     Giet er zoveel water of bouillon over dat de bladeren net onder staan.
7.     Verzwaar de massa met een bord en doe een deksel op de
hapjespan.
8.     Breng het aan de kook op matig vuur, laat het daarna op een laag pitje
ongeveer 1 uur zacht sudderen.
9.     Laat de bladeren afkoelen in de bouillon, giet het af en dien het gerecht
koud op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten